سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
از مصاحبت با فاسقان، بدکاران و آنان که آشکارا مرتکب معصیت می شوند، بپرهیز . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: جمعه 103 فروردین 10

به نام خدا
با عرض سلام  و عرض معذرت از دوستان به علت اپدیت  دیر وبلاگ از امروز تصمیم دارم  در طری چند پست عوامل حواس پرتی در نماز   و راهکار های  جلوگیری از آن رو خدمت دوستان عرض کنم
از دلایل مهم و اصلی حواسپرتی در نماز ، فرّار بودن، و هرزگی قوه خیال است.
آدمی دارای نیرویی است که دایماً ذهن و خیالش را به کار می گیرد. اگر ذهن انسان در مورد موضوعات کلی، به صورت منظّم و مرتّب فعالیت کند و از یک مقدمه، نتیجه ای بگیرد، در این صورت تفکر و تعقّل حاصل شده است، ولی اگر ذهن انسان بدون هیچ مقدمه و نظمی در موضوعات جزئی، از چیزی به چیزی و از جایی به جایی پرواز کند و هیچ رابطه منطقی بین موضوعاتی که در ذهن آمده ایجاد نکند، تخیّل صورت گرفته است.
در نمازی که می خوانیم، تمام انواع چهارگانه تصوّرات خیالی که در ذیل می آید، وجود دارد، مگر کسانی که قوه خیال را کاملا تربیت کرده و متمرکز بر نماز کرده باشند.
گاهی آنچه در نماز به ذهن خطور می کند، انجام کار خیری است؛ مثلا در این تصور است که چگونه بعد از نماز سخنرانی کند و یا با فلان بزرگ یا دوست، چگونه گفتگو کند.
و یا انجام کار شرّی است، مثلا در این تصوّر است که چگونه بر سر دیگری کلاه بگذارد و... .
گاهی آنچه در خاطر و خیال می آید، صرف خیال است و آن یا خیال پسندیده است مثلا (در خاطر خود بگذراند که پولدار شود تا بتواند گرسنگانی را سیر و برهنگانی را لباس بپوشاند و...) و یا خیال فاسد می باشد (مثلا در خاطر خود لذت گناه و چگونگی آن را بیاورد و با آن دلخوش کند).
پس آنچه که در قوه خیال ما می آید از این چهار حالت خارج نیست، اگر چه گاهی در نماز قوّه خیال در امور پسندیده فعّالیّت می کند، اما در هر صورت در جهت کسب حضور قلب، خیال در امور پسندیده هم باید کنترل شود و از پرواز آن به امور مختلف، خوب نگه داشته شود تا قلب یکسره متوجه خداوند گردد. لذا برای درمان هم باید در خود نماز و هم بیرون از نماز موارد زیر را رعایت نمود
بیرون از نماز :
باید در بیرون نماز، تمرین و ممارست در حفظ قوه خیال و متمرکز کردن آن صورت گیرد، به این صورت که در ابتدا تمرین کنیم که فکر و خیال خود را به امور خاصّی تمرکز بدهیم و دایماً مواظب باشیم که خیال به جایی دیگر نرود که اگر این تمرکز ادامه پیدا کند، آرام آرام می توانیم فکر و خیال خود را ضبط و نگهداری کنیم که هر کجا اراده کردیم حرکت کند.
کیفیت تغذیه قوه خیال
هر یک از قوای ما محتاج به تغذیه مناسب خود می باشد. باید برای منظم کردن قوه خیال و جهت دادن به آن، از عوامل کنترل قوّه خیال و گفتن ذکر دایم با توجه و متمرکز کردن ذهن به امور پسندیده، استفاده کرد. از جمله امور پسندیده عبارتند از: یاد خدا بودن؛ تمام کارها و اعمال خود را نیت و هدف خدایی دادن؛ تفکر در مسائل علمیه و مسائل اعتقادیه (مبدأ و معاد) و وظایف انسانی و عملی (کسب اخلاق حسنه و رفتار انسانی)؛ مراقبت بر احوال و رفتار خود که چه مقدار منطبق با عقل، شرع و رضای خداوند است و هم چنین یادآوری گذرگاه بودن دنیا و مسافر بودن خود و دقّت و تعقّل به عجایب خلقت و آثار نظم و قدرت پروردگار؛ همه اینها عوامل کمک کننده در کنترل قوه خیال می باشد.
داخل نماز
از روشهای کنترل قوه خیال در نماز "تصمیم بر مخالفت است"؛ یعنی تصمیم بگیرد که خیال خود را متمرکز در نماز و یا معانی نماز نماید و هر وقت کنترل آن از اراده انسان خارج شد دوباره برگرداند. حضرت امام خمینی ـ قدّس سره ـ می فرماید:
«طریقه عمده رام نمودن آن "عمل نمودن به خلاف است" و آن، چنان است که انسان در وقت نماز خود را مهیّا کند که حفظ خیال در نماز کند و آن را حبس در عمل نماید و به مجرّد این که بخواهد از چنگ انسان فرار کند آن را استرجاع نماید (برگرداند) و در هر یک از حرکات و سکنات و اذکار و اعمال نماز ملتفت حال آن (قوه خیال) باشد و از حال آن تفتیش نماید (جستجو کند) و نگذارد سر خود باشد و این در اوّل امر، کاری صعب (مشکل) به نظر می آید، ولی پس از مدتی عمل و دقت و علاج، حتماً رام می شود و ارتیاط پیدا می کند (ورزیده می شود)(آداب الصلوة، ص 44)
(ادامه دارد )
یا حق

 نوشته شده توسط مهدی زارع در سه شنبه 87/3/28 و ساعت 8:57 صبح | نظرات دیگران()
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
درباره خودم

نورالهدی
مهدی زارع
کوچک همه محبان اهل بیت (ع)هستم و همه افتخارم سربازی اقا امام زمان(عج) در حوزه علمیه می باشد. چون هدف نشر مطالب است هر گونه کپی برداری از این وبلاگ حتی بدون ذکر منبع هم اشکالی ندارد

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 8
مجموع بازدیدها: 292479
جستجو در صفحه

لینک دوستان
بندیر
شلمچه
صفای دل
کربلای جبهه ها یادش بخیر... !
نکته های زندگی
بانو
پاک دیده
آدمکها
عشق الهی: نگاه به دین با عینک عشق و عاشقی
هرچه می خواهد دل تنگت بگو:مشاوره ،مقاله ،دانلود آهنگ و عکس.
پیامبر اعظم(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم) - The Holy Propht -p.b.u.h
افلاکیان
_..-- وب نامه --.._
شیعه مذهب برتر
عطر گل یاس
گاهنامه نماز
وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs
حکومت اسلامی
ولایت
و خدایی که در این نزدیکیست
مجله نسل جوان
دنیا به روایت یوسف
جاده خدا
باسیدعلی‏تافتح‏قدس‏ومکه
بازی بزرگان
وسوسه عقل
در هوای دوست
مسجد و کلیسا - mosque&church
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
4. پایگاه اطلاع رساتی دفتر حضرت ایت الله العظمی تبریزی
پایگاه اطلاع رسانی حضرت ایت الله فاضل لنکرانی
پایگاه رسمی دفتر ایت الله العظمی مکارم شیرازی
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت ایت الله صافی گلپایگانی
پایگاه اطلاع رسانی دفتر ایت الله العظمی نوری همدانی
مرکز پاسخ به پرسشها (حوزه علمیه قم)
مسجد و کلیسا
معرفت دینی
از قران بپرس
حاج اقا یا حق
دست نوشته های مهدی جزینی
جویندگان حقیقت
آیه‏های عشق...
یوسف زهرا
مشاوره باجوانان
خبر نامه